Sam’s zere schouder

Auw!
Toen ik 6 maanden was kreeg ik last van mijn schouder. Ik probeerde steeds op 3 poten te lopen en 1 een beetje omhoog te houden. Omdat ik met ballen uit de bocht was gevlogen dachten het baasje en het vrouwtje dat ik gewoon een beetje auw had, maar het ging maar niet over.
Na enkele vervelende bezoekjes aan de dokter (toch een hele aardige, altijd koekjes!), moest ik een keertje daar blijven slapen. Dat was helemaal niet leuk! Toen ik wakker werd voelde ik mij heel raar, gelukkig kwam de baas me halen en mocht ik thuis weer verder slapen. Ik werd wakker toen het nog donker was en mijn schouder deed nog meer auw!


De volgende dag vond ik heel vervelend, maar ik kreeg steeds lekkere snoepjes van het vrouwtje en toen had ik even geen auw meer. Ik wilde weer spelen en springen met Moos, maar dat mocht niet en dat vond ik heel flauw!

De eerste maand had ik er erg last van en was ik heel zielig, ik mocht niks en daar begreep ik niks van. De tweede maand ging al beter, maar ik mocht nog niet ballen of rennen en als ik teveel liep dan ging ik weer mank lopen. Nu na 3 maanden mag ik weer een poosje rennen en ballen en heb ik zelfs al weer kuilen gemaakt, maar het baasje en vrouwtje houden me nog altijd in de gaten.

OCD *
Osteochondritis dissecans, een ernstige vorm van osteochondrose van gewrichtskraakbeen, waarbij een losse kraakbeenflap (disc), botveranderingen en een overvuld en pijnlijk gewricht worden waargenomen.
OCD treedt op in het schouder-, elleboog-, knie- en/of hakgewricht, veelal beiderzijds.
OCD komt voor bij honden van ongeveer een halfjaar oud van de middelgrote en grote rassen, en wordt meer bij reuen dan bij teven gevonden.
Operatief is de aandoening goed te verhelpen, mits dit op tijd gebeurt. Onbehandelde OCD leidt tot artrose. Met dieren die OCD gehad hebben moet niet gefokt worden.

Artroscopie
Sam heeft een kijkoperatie gehad: via een kleine opening werden zowel kijk- als operatie instrumentarium ingebracht, waarmee via beeldschermprojectie de ingreep kon worden uitgevoerd. Er werd een verbrokkeld, niet goed vastzittend fragment bot verwijderd. Normaal maakt dit onderdeel uit van het gewrichtsvlak. Sam mist dus een klein stukje van het gewricht, waardoor het nooit helemaal perfect kan werken en er op termijn enige artrose te verwachten is. Op de plaats waar het fragment verwijderd is, zit een wond in het bot die moet genezen en bedekt moet worden met kraakbeen. Het herstel kan enige tijd vergen.
• Eerste 3 weken na operatie: zo volledig mogelijke rust: voor de deur uitlaten, zo min mogelijk lopen.
• Van 3-6 weken na operatie: er mag weer wat gelopen worden, echter uitsluitend kleine stukjes aan de riem.
• Na 6 weken: hond mag normaal gaan belasten en weer los lopen. Bij goede belasting van de geopereerde poot mag er zelfs gerend worden.
De totale herstel periode kan 3 tot 6 maanden bedragen.

*bron.

1 opmerking:

Anoniem zei

Hoi!

Een berichtje uit Bergen op Zoom (Maan van Doerak en Noa, remember us?) Noa bleek toch zeker ook OCD te hebben!!

Hoe gaat het nou Sam trouwens? Geen last meer van?

En gaan jullie nog steeds naar het CVAB? Hoe gaat het nu?

Trouwens, wij hebben een nieuw HH forum (ook andere honden zijn welkom, vooral andere herders). Hilde zit er ook.

http://hollandseherderlove.actieforum.com
Als je zin hebt.... je bent welkom!

Groetjes,
Maan